tisdag 15 januari 2013

Vad barn kan

Man ska inte underskatta ett barns förmåga att lära sig någonting. Barn är fantastiska på att suga upp kunskap. Jag kan inte komma på något endaste tillfälle då jag underskattat Noah och vad han kan tidigare, men så i förra veckan hände det.

Förra måndagen hade jag ett möte med Noahs habiliteringsteam där vi bland annat gick vi igenom bra appar till Noahs nya ipad. Jag hade laddat ner ett helt gäng med olika appar som jag tänkte kunde vara bra för honom att träna på för att lära sig hur man hanterar en pekskärm. Och jodå, de var säkert bra och så, höll hans specialpedagog och logoped med om. Men... (Men?!) Var de inte lite för enkla för Noah? Det fick mig att studsa till. För visst var det så. De hade de helt rätt i. Jag hade fokuserat på appar som gick ut på att någonting skulle hända varje gång Noah rörde vid skärmen och lite pekboksappar för mindre barn med ljud. Istället hjälpte de mig att hitta lite pusselappar till honom, både enklare varianter och lite svårare, och nu pusslar lillkillen som bara den.

Först och främst har han pusslat med appar som går ut på samma princip som knoppussel - ett djur eller en figur ska flyttas till sin rätta plats. Men ganska snart var han så duktig att det blev dags att testa lite svårare varianter där man ska pussla ihop olika delar av t.ex. en häst eller en ko. Visst vill han gärna att jag sitter bredvid och stöttar när han pusslar de här lite svårare pusslen eftersom det händer att han kör fast. Men för varje gång går det lättare och lättare. Och varje gång sitter jag där bredvid honom och bara gapar. Han är så fantastiskt duktig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar