lördag 5 januari 2013

Välkommen till "Livet med Vavva & Ninna"!

Ännu en blogg som handlar om funktionshindrade barn, tänker ni kanske och suckar lite. Eller kanske rycker ni bara på axlarna och går vidare utan att stanna upp. På sätt och vis ja men ändå inte, säger jag då. Det här är en blogg som kommer att beröra ämnet funktionshinder, ja visst. Det är också en blogg som handlar om barn, det stämmer. Men först och främst är detta en berättelse om två syskon, storebror och lillasyster, och deras vardag tillsammans.

Idén till den här bloggen har, i en eller annan form, funnits med mig i flera år. Ända sedan min son Noah föddes med Downs Syndrom 2008 har jag känt att jag skulle vilja hitta ett sätt att dokumentera hans uppväxt - både för mig själv men även för honom när han blir äldre. Men som det så ofta är här i livet så har varken tiden eller orken riktigt räckt till. När sedan lillasyster Mina föddes knappt två år senare så började tanken att göra någonting som inkluderade dem båda två att långsamt ta form. I skrivande stund har drygt två år passerat sedan dess och det är först nu som alla tankar och funderingar - alla bitar - har fallit på plats.

Det här är en blogg om två syskon - storebror och lillasyster - och deras vardag. Det är en blogg om syskonkärlek och syskongnabb, om lek och bus såväl som gråt och tandagnisslan.
Det här är också en blogg om hur det är att leva med ett funktionshinder som kallas för Downs Syndrom med allt vad det innebär av vardagsträning och habiliteringskontakter men även om hur det är att vara lillasyster mitt i allt detta. Men främst är det en blogg om Noah och Mina - eller "Vavva & Ninna" som lillasyster säger - och deras liv tillsammans. 
Två fantastiska och härliga personligheter - olika som natt och dag men samtidigt lika som två bär.

Jag som skriver är deras mamma och den här bloggen är tänkt som ett försök att dokumentera deras vardag på ett sätt som känns inspirerande för mig. Men kanske finns det fler där ute som skulle uppskatta att få lära känna "Vavva & Nenne" och följa med i deras vardag. Till er vill jag säga:

Välkomna hit!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar